Észrevetted, hogy a legtöbb rajzfilmfigura sárga? Nyomós oka van
Nem az alkotók “sárgamániájának” köszönhető.
A sárga a nyerő a rajzfilmfiguráknál
Lenne egy kérdésünk: észrevetted már, hogy a rajzfilmfigurák többsége sárga? SpongyaBob, Csőrike, Micimackó, a Simpson család is ebben a színben pompázik, és akkor még nem is említettünk mindenkit. Őszinték leszünk, nekünk fel sem tűnt egészen addig, amíg a BuzzFeed rá nem világított a tényre és el nem magyarázta az okát. Mert nem véletlenül van így.
Miért pont a sárga?
A választ a színelmélet adja meg, ami sok mindent magába foglal, egyebek mellett azt is, mely árnyalatok egymás komplementerei. A komplementerek ellentétes színek, ugyanakkor követelik a másik létét, írja a tudasbazuis.sulinet.hu. A színelmélet szerint a sárga a lilával/ibolyával komplementer.
Képernyők, kijelzők, érzékelők, így a televízió esetén az úgynevezett RGB színteret használják, amelyben azonban a sárga komplementere nem a lila, hanem a kék. Az RGB színtér egyébként egy additív színmodell, ami a vörös, zöld és kék fény különböző mértékű keverésével határozza meg a különböző színeket. Az elnevezése ezen három alapszín angol megfelelőinek első betűiből ered: Red (vörös), Green (zöld), Blue (kék). Mivel a televízióban a leggyakoribb háttérszín a kék, ezért a figurákat mindenképpen sárgára festik, hiszen ennek a két színnek az összjátéka működik a legjobban.
A lelkünket és a szemünket is simogatja a sárga
Ez volt a gyakorlati ok, most jöjjön a pszichológiai, pontosabban a színpszichológiai. A színpszichológia azt vizsgálja, hogyan hatnak ránk a színek, milyen hangulatot generálnak, milyen érzelmeket váltanak ki belőlünk. Eszerint például a piros az agresszivitáshoz, a dühhöz kapcsolódik – emlékezzetek csak az Agymanók című mesére, amiben Harag egyértelműen piros volt. Vagyis ez az árnyalat nem a legszerencsésebb választás.
A sárga ezzel szemben egy aktív szín, amit a vidámsághoz, a boldogsághoz, a játékossághoz kötnek. Nyilvánvaló, hogy gyerekek, felnőttek egyaránt jobban szeretnek egy ilyen kisugárzású karaktert nézni.
A harmadik ok a szemünkkel van összefüggésben. A szem ugyanis a sárga színt érzékeli a leghamarabb, ezért sárgák a figyelmeztető jelzések, a taxik vagy a rajzfilmfigurák. És egy bónusz indok: a sárgát még a színtévesztők is érzékelik.
Összegezzünk!
A rajzfilmfigurák tehát sárgák, ezzel vidámságot, boldogságot közvetítenek, remekül passzolnak a gyakran használt kék háttérhez, ráadásul a szemünk is hamar észreveszi, felfogja őket.