15 dolog, amiben a filmkészítők évek óta hazudnak nekünk
Az űrhajók hang nélkül robbannának fel, a földön egy robbanás után a sokk hatására valószínűleg járni sem tudnál azonnal. A forró láva közelében lenni pedig nagyon veszélye. Ezek a jelenetek ismerősek lehetnek számunkra a filmek világából, azt azonban nem biztos, hogy tudjuk, valóban igazak-e és a valóságban is így történnének-e a dolgok. Nos, sok esetben nemcsak a történet kitalált, hanem számos dologgal kapcsolatban is becsapnak minket, amelyek időnként teljesen nyilvánvalóak, időnként pedig egyáltalán nem azok.
Cikkünkben eláruljuk, mik azok a dolgok és melyek azok a jelenetek, amelyekkel bizony hosszú évek óta átvernek minket a neves filmkészítők.
Az autók mindennek ellenállnak
A Halálos iramban című film bizony hazudik nekünk. Egy versenyautó karbantartása rengeteg extra dolgot igényel. Sőt, a vad fejlesztések miatt nem feltétlenül tudnak velük közlekedni a városi utcákon. Gondoljunk csak a Forma-1-re. Az autó bizonyos helyzetekben képtelen lenne folytatni a versenyt, méghozzá azon egyszerű oknál fogva, hogy hatalmas kár keletkezik benne.
Természetesen a közönséges autók sem alkalmasak a látványos, hosszú ugrásokra, hiszen a gumiabroncsokat és a felfüggesztést sem úgy tervezték, hogy kiállja ezeket a próbákat.
Jogod van egy telefonhíváshoz
Ez a klasszikus mondat, amelyet a rendőrök a letartóztatottaknak olvasnak fel (a Miranda-szabálynak nevezik). Emellett a fogvatartottak hallgatási jogáról és az ügyvéd igénybevételének jogáról is beszélnek. Arra is figyelmeztetik őket, hogy minden, amit mondanak, a bíróságon felhasználható ellenük. De valójában ez nem ilyen egyszerű. Mindenekelőtt, a letartóztatás után egyetlen telefonhívás kezdeményezése csak az Egyesült Államokban áll fenn. Például Nagy-Britanniában ez a szabály nincs érvényben. Másodszor, az egyes államok törvényei eltérő módon szabályozzák ezt a kérdést. Például Kaliforniában egy személy három telefonhívást is kezdeményezhet.
Nyugodtan ugorj be a szemetesbe
Számos film láthattuk, hogy amikor a főhőst üldözi valaki, aki egy magas épületről a kukába ugrik. A filmek ellenére, ez az ugrás nagyon is veszélyes lehet, hiszen a konténerek tele vannak szeméttel, amelyekben üveg, kiégett izzó vagy más szilárd, éles és veszélyes tárgyakkal lehet tele. A való életben súlyos sérüléseket szerezhetnél egy-egy ilyen ugrás alkalmával.
Biztonságos ütések egyetlen ütéssel
A filmekben gyakran láthatunk olyan szereplőket, akik egy csapással leterítik ellenfeleiket. A kiütött személy pedig elveszti ugyan az eszméletét, de egy kis idő múlva folytatja a harcot.
A való életben egy ütés ritkán elegendő egy jól képzett ember kiütéséhez. Az ilyen ütés általában súlyos sérülésekhez vezet, egy hosszú eszméletvesztés pedig, nagy valószínűséggel halálhoz vezetne.
A hátsó ülésen az utasok középen ülnek
Az autó hátsó ülésén a legtöbb ember inkább az első ülések mögött ül. A filmet néző személyt azonban zavarba ejtheti, amikor látja, hogy a filmben egy járművezető beszél valakivel, aki a kamerán nem látható. Ezért a hátul ülő filmszereplők mindig a középső helyet választják.
Gyorsan képzett zenészek nem léteznek
A filmekben elegendő, ha a tinédzserek az iskola után néhány hónapig gitároznak, mielőtt profiként játszanak. Sőt, soha nem játszanak rossz akkordokat – minden karakter tökéletesen énekel és 2-3 próba után duetteket is előadnak.
De bárki, aki zeneiskolába járt vagy legalábbis a zuhany alatt énekelt, tudja, hogy ez nem igaz. Gyakorolni kell mégpedig rengeteget, amely sok kemény munkát igényel.
Űrruhás világítás
A való életben az űrhajósoknak ki kell nézniük az űrbe, ami azt jelenti, hogy az arcuk közelében lévő fény zavarhatja őket. Ugyanez az elv érvényes, amikor éjszaka kinézel az ablakon. Ha a helyiség lámpáit lekapcsolod, akkor a szemed megszokja a sötétet.
A hívások követése
Emlékszel-e olyan filmekre, ahol a rendőrök és az FBI ügynökei mindent megtesznek, hogy telefonon beszéljenek egy bűnözővel, hogy nyerjenek egy kis időt, amíg rájönnek, honnan indították a hívást? Nyomon követik a hívást, hogy elkapják a bűnözőket.
A bűnüldöző szervek azonban, már jó ideje képesek automatikusan nyomon követni a hívásokat. Mindössze annyit kell tenniük, hogy felveszik a telefont. Ez pedig mind a mobiltelefonokra, mind a vezetékes telefonokra vonatkozik.
Egy felnőtt felemelhető úgy, hogy egy kézzel fogják a nyakát.
Egy felnőtt ember súlya sokkal nagyobb annál, minthogy bárki egy kézzel, a nyakát fogva felemelje. Még, ha valakinek sikerülni is, az illető nyaka a test súlyától eltörne.
Addig lógnak az ujjukkal, amíg szükséges.
Ez lehetetlen, méghozzá azon egy egyszerű oknál fogva, hogy az ujjak nem fognak ellenállni a testtömegnek, ezért kis időn belül biztosan lezuhannánk.
Könnyű kardot készíteni
A filmben csak annyit kell tenni, hogy megolvasztanak egy darab fémet, kiöntik és vízbe merítik és rácsapnak egy párat kalapáccsal. Így elkészül egy kard, ami mindent képes átvágni. Az ilyen jelenetekben általában a kard alumíniumból készül, mert annak viszonylag alacsony az olvadáspontja és élénk narancssárga színű. Olyan penge, amely minden küzdelemnek ellenáll, ebben a formában nem készíthető el.
Biztonságos az ujjat a pisztoly ravaszán tartani.
Ez valójában hihetetlenül veszélyes. Az egyik első szabály, amelyet a forgatás iránt érdeklődő kezdőknek tanítottak, az, hogy az ujjával csak akkor szabad megérinteni a kioldógombot, ha valójában meg akarod nyomni. A legtöbb filmfigurát, aki ezt a hibát követi el, fegyverszakértőnek tekintik.
Kilátás a távcsövekből
Bárki, aki életében legalább egyszer nézett már távcsőbe, az tudja, hogy nem korlátozza a látómezőt a fent látható szűk keretre.
A nindzsák mindig feketét viselnek.
Ezt a fekete, szorosan illeszkedő jelmezt egy bábszínházban találták ki.
Az igazi nindzsák inkább a rendes ruházatot részesítették előnyben, amely lehetővé tette számukra, hogy elvegyüljenek a tömegben. Speciális feladatok elvégzéséhez vöröses-barna színű jelmezeket és hamu-, mandula- vagy sötétszürke árnyalatot hordtak, amelyek jobban elfedték őket sötétben.
Az összes főszereplő magas.
Hollywood olyan ügyesen álcázza a színészek valódi magasságát, hogy Robert Downey, Jr., Chris Evans és Chris Hemsworth is sokkal magasabbnak néz ki a képernyőn, mint amilyen valójában.